Decydując się na zakup roweru elektrycznego należy porządnie zastanowić się, jaki można przeznaczyć na to budżet. Najtańszy rower może nie posłużyć za długo, ale kusząca cena czasami wygrywa. Trzeba się też przyjrzeć wielu innym rzeczom.
Budżet na zakup roweru elektrycznego
Jeśli budżet nie przekracza trzech tysięcy złotych nie warto inwestować w nowe rowery elektryczne. Warto się wtedy poważnie zastanowić nad napędem, który, dobrej jakości, można nabyć już za dwa, trzy tysiące złotych. Drugą opcją jest zakup roweru używanego w takiej cenie.
Rower używany powinien być przez kupującego dobrze sprawdzony. Wiedząc, że będzie on eksploatowany na co dzień trzeba mieć dostęp do części zamiennych, a jeśli kupowany rower używany przestał być produkowany wielki temu, albo producent jest zagraniczny i model w ogóle nie był dostępny na polskim rynku to może powstać problem, którego nie da się zbyt łatwo rozwiązać.
Najlepszy rower to nowy rower
Kolejną istotną kwestią jest zakup roweru nie starszego niż około dwóch lat i używanego do ostatniej chwili. Rower stojący w garażu będzie miał prawdopodobnie uszkodzoną baterię. To tak samo, jak z samochodami, które niszczeją bardziej, jeśli się ich regularnie nie używa.
Kolejna rzecz – gwarancja. Przy zakupie roweru używanego nie ma gwarancji. To, że sprzedawca ją proponuje nic nie znaczy i nie będzie ona uwzględniona u producenta lub w serwisie rowerowym.
Akumulator
Następna ważna sprawa – akumulator. Jeśli celem jest posiadanie roweru wytrzymałego, lekkiego i porządnego, to odpada akumulator żelowy, który przy dużej mocy posiada też dużą wagę, a jego praca zwykle równoważy wagę, przez co przy aktywnym pedałowaniu można przejechać zaledwie piętnaście kilometrów. Dla porównania, akumulator litowy waży tylko 3 kilogramy i na nim można przejechać nawet osiemdziesiąt kilometrów, po czym dopiero trzeba go naładować.
Rower elektryczny powinien mieć moc 36 V. 24 V jest niewystarczająca na dzisiejsze czasy, poza tym to przestarzała, nieaktualna technologia.
Dobre silniki w niedrogich rowerach to silniki bez oporowe, które po wyłączeniu nie sprawią, że prowadzenie roweru będzie wymagało ogromnego wysiłku. Warto to sprawdzić zanim zakupi się rower.
Cena roweru elektrycznego
Ostatnią wartą zastanowienia kwestią jest cena takiego roweru. Jeżeli solidny napęd można otrzymać w cenie trzech tysięcy złotych, a nowy rower elektryczny kosztuje trzy tysiące sto złotych, to czy nie mówi to dosyć jasno o jakości pozostałych podzespołów bądź samego napędu? Każda wymieniona wyżej kwestia jest do rozważenia, bo jest to wydatek duży i z zasady na długi czas.