KMKBike

rowery, motorowery, motocykle

Rower

Jak ładować rower elektryczny?

Pojazd miejski, który praktycznie nie zostawia śladu węglowego, można zaparkować go wszędzie, i nadaje się dla osób w każdym wieku? To nie scenariusz z nowej powieści science fiction, a propozycja, po już teraz chętnie sięgają mieszkańcy dużych miast – rower elektryczny. Nie wszyscy jednak są w równym stopniu przekonani do takiego rozwiązania, co najczęściej ma związek z niewiedzą na temat obsługi i konserwacji roweru oraz jego baterii. W poniższym artykule wyjaśniamy, jak ładować baterię roweru elektrycznego, by funkcjonował on prawidłowo.

Ładowanie roweru elektrycznego – podstawowe zasady

Wystarczy zapoznać się bliżej z budową roweru elektrycznego, by przekonać się, że jego obsługa i ładowanie to rzeczy o niewiele wyższym poziomie skomplikowania, niż choćby ładowanie laptopa. Wystarczy, że zapamiętamy istotne rekomendacje producenta w temacie postępowania z baterią, a proces ten po kilku próbach nie będzie zaprzątał zbyt wiele naszej uwagi. Musimy jednak zarezerwować na niego kilka godzin, jeśli bateria roweru elektrycznego potrzebuje całkowitego naładowania.

Jak powinno przebiegać ładowanie roweru elektrycznego?

Od baterii laptopa będzie się ona różnić przede wszystkim dodatkowymi zabezpieczeniami, z których musimy skorzystać. W zależności od specyfiki konstrukcji baterii danego producenta, na samym początku należy włączyć przycisk na baterii lub też użyć kluczyka. Pozwoli to nam zobaczyć stan naładowania baterii oraz umożliwi podłączenie jej do gniazdka. Teraz sprawa jest już prosta – dzięki dołączonej ładowarce za parę godzin będziemy mogli cieszyć się w pełni naładowaną baterią, która zasili nasze rowerowe przygody.

Warto przy tej okazji zaznaczyć, że w komplecie z baterią roweru elektrycznego powinniśmy wykorzystywać wyłącznie przeznaczoną do tego ładowarkę. Nawet, jeśli na pierwszy rzut oka wydaje nam się, że ładowarka zastępcza dużo tańszej formy to identyczny produkt, z całą pewnością nie warto ryzykować integralności posiadanej baterii, nie wspominając już o własnym bezpieczeństwie.

Tak, tak! Przyzwyczailiśmy się, że współczesne baterie litowo-jonowe to wyjątkowo stabilne, bezawaryjne produkty, i rzadko kiedy poświęcamy chwilę, by zastanowić się nad zagrożeniami, które mogą powstać w przypadku ich awarii. Tymczasem niepozorna bateria roweru elektrycznego również może stać się przyczyną pożaru, jeśli ulegnie awarii. Dlatego bardzo istotne jest, by nigdy nie pozostawiać jej z ładowarką w kontakcie, jeżeli zamierzamy opuścić dom, i pod żadnym pozorem nie prowadzić ładowania, gdy śpimy.

Jak długo ładować rower elektryczny?

Pierwsze ładowanie baterii w rowerach elektrycznych jest zawsze dłuższe i z reguły trwa 6-8 godzin aby bateria była w pełni naładowana. Późniejsze ładowania są już krótsze. Np. w rowerach marki MUVIKE gdzie zastosowane zostały baterie litowo jonowe 36v 10,4 Ah long life firmy Samsung czas ładowania baterii oscyluje w granicach 3-5 godzin do pełnego naładowania.

Ile wytrzymuje bateria w rowerze elektrycznym?

Choć rower elektryczny przyciąga swoich fanów całym szeregiem niezaprzeczalnych zalet, stanowi przy tym także niemały wydatek. Nic więc dziwnego, że jego potencjalni nabywcy zastanawiają się, czy taka inwestycja się im zwróci, biorąc pod uwagę przede wszystkim wytrzymałość baterii. Jaka jest żywotność baterii w rowerze elektrycznym? Odpowiadając na to pytanie, należy rozróżnić dwie kwestie.

Pierwszą z nich jest to, jak długo możemy użytkować rower bez konieczności ponownego ładowania baterii, drugą zaś – całkowity czas, po jakim bateria roweru elektrycznego będzie wymagała wymiany. Jeżeli chodzi o pojemność baterii, w przypadku większości rowerów czołowych marek pozwala ona na jazdę nawet na odległość 100 km. Oczywiście, wpływają na to rozmaite zmienne, wśród których warto wspomnieć choćby o stylu jazdy, nawierzchni czy szczegółach użytkowania baterii. Nie bez znaczenia jest też temperatura – ze względu na właściwości ogniw zimą możemy spodziewać się, że pojemność baterii spadnie.

Kwestia żywotności baterii również jest bardziej złożona, niż to się wydaje na pierwszy rzut oka. Producenci rowerów określają ją zazwyczaj na 800-1000 pełnych cykli ładowania, po upływie których bateria roweru elektrycznego powinna zostać zastąpiona nowym modelem. Co to oznacza w praktyce? Wieści są zdecydowanie dobre – przeciętnemu użytkownikowi jeden egzemplarz baterii wystarczy na co najmniej 8, a może nawet 10 lat nieposkromionej jazdy rowerem. Jednak czynniki takie, jak warunki atmosferyczne, sposób ładowania baterii lub ewentualne wady fabryczne mogą nieco skrócić jej żywotność.

Jak przedłużyć żywotność baterii w rowerze elektrycznym?

Decydując się na zakup roweru elektrycznego, słusznie mamy nadzieję, że dotychczasowe wydatki na komunikację miejską czy benzynę odejdą w niepamięć. Warto jednak pamiętać, że jednorazowy koszt zakupu nowej baterii dla naszego rumaka oznacza konieczność wyłożenia na nią nawet kilku tysięcy złotych. Wynika z tego, że przestrzeganie zasad ekonomicznej eksploatacji baterii oraz ładowanie roweru elektrycznego zgodnie ze wskazaniami producenta leży w interesie każdego posiadacza takiego sprzętu.

Co możemy zrobić, by bateria roweru elektrycznego służyła nam jak najdłużej? Przede wszystkim należy pamiętać, że miejsce, w którym na co dzień trzymamy baterię, ma tu kluczowe znaczenie. Nawet klasyczny, analogowy rower będziemy musieli poddać kompleksowej konserwacji, jeśli spędzi on zimę w nieogrzewanej piwnicy. Z rowerem elektrycznym sprawa jest tu dużo poważniejsza – bateria narażana regularnie na niskie temperatury może na stałe zmniejszyć swoją pojemność, co sprawi, że będziemy musieli zwiększyć liczbę cykli ładowania.

Może ona także ulec w ten sposób uszkodzeniu, dobrze więc, by pamiętać o przechowywaniu jej w typowej temperaturze pokojowej. Te same zasady mają też zastosowanie w przypadku upałów, więc jeśli planujemy wyprawę rowerem elektrycznym w tropiki, powinniśmy zawczasu opracować optymalny sposób postępowania z baterią. Dla zachowania maksymalnej żywotności baterii ważne jest też precyzyjne przestrzeganie instrukcji ładowania, jaką do roweru dołączył producent. W przypadku jakiejkolwiek dysfunkcji baterii w okresie gwarancyjnym roweru należy od razu ją odłączyć, a następnie skontaktować się z serwisem.