Jazda na rowerze to dla wielu osób po prostu dobra zabawa lub sposób na sprawne przemieszczanie się po mieście. Wiedzieć jednak trzeba, że rower może być także dość ciekawym sportem. Doskonałym tego przykładem jest jazda na rowerze górskim, co potrafi dostarczyć ogromną ilość adrenaliny. Z racji jednak tego, że może to być nieco niebezpieczne, zaleca się poznanie kilku najważniejszych zasad bezpiecznej jazdy na rowerze górskim.
Czym jest rower górski?
Rowery downhill, bo tak fachowo nazywane są modele przeznaczone do jazdy w trudnym terenie, cieszą się ogromną popularnością wśród wielu rowerzystów. Podobają się nie tylko ze względu na ciekawy wygląd, lecz przede wszystkim z powodu właściwości jezdnych.
Takie rowery to przede wszystkim bardzo duże terenowe opony, które zapewniają rewelacyjną przyczepność właściwie w każdych warunkach. Co więcej, cechują się one także świetnymi hamulcami, dużą ilością biegów oraz dużymi bardzo wygodnymi amortyzatorami.
Pozycja podczas jazdy
Żeby jazda na rowerze górskim była wygodna, a przede wszystkim bezpieczna, zadbać trzeba również o to, jaką będzie się miało pozycję na siodełku. Dobrze ułożone na rowerze ciało będzie z nim znacznie lepiej współpracowało, co w bezpośredni sposób wpłynie na prowadzenie się sprzętu.
Podczas jazdy na takim rowerze pamiętać trzeba o dwóch pozycja. Podstawową jest ta, którą należy przyjąć w czasie jazdy neutralnej, czyli np. po płaskim, niewymagającym terenie. W tym wypadku zalecane jest utrzymywanie lekko ugiętych kolan i łokci, a także delikatne pochylenie ciała, co zapewniać będzie lepszą obserwację.
Jeśli jednak jazda będzie w trudnym terenie, należy przybrać zupełnie inną pozycję. Kolana i ręce muszą być mocno ugięte, biodra należy cofnąć i lekko unieść nad siodełko, a palce dłoni przez cały czas muszą spoczywać na hamulcach, aby można je było w każdej chwili wcisnąć.
Jak hamować na rowerze górskim?
Jazda na rowerze górskim jest bardzo wymagająca i sprawia, że rowerzysta przez cały czas musi być bardzo uważnym, aby nie doszło do przewrócenia się. Co niezwykle ważne, duże wymagania stawia także sam proces hamownia. Nie można bowiem bezrefleksyjnie wdusić hamulca, ponieważ może to grozić bardzo poważnym wypadkiem.
Przede wszystkim wiedzieć trzeba, że do hamowania należy jednocześnie używać obu hamulców — przedniego i tylnego. Zalecane jest wyczucia i duża precyzja, aby cały proces wytracania prędkości był kontrolowany. W przypadku hamowania awaryjnego zalecane jest odchylenie ciała do tyłu, co pozwoli zachować równowagę.